Am fost acolo unde se creează bijuteriile FREYWILLE
Glitter
Am fost acolo unde se creează bijuteriile FREYWILLE
23 oct. 2022 | 3 comentarii

Am fost la Viena pentru a vedea cum se nasc aceste piese, de la procesul de creație până la produsul final.

Ghid mi-a fost însuși CEO-ul companiei, dr. Friedrich Wille.

Când am primit invitația de a merge la Viena, în locul unde sunt create și fabricate bijuteriile FREYWILLE, m-am așteptat la un fel de vizită oficială, cu un reprezentant al companiei care mă va conduce în locurile în care avem voie să intru.

Cel puțin așa s-au desfășurat celelalte experiențe de acest gen – și am avut norocul să merg în multe locuri, de la o fabrică în care se lucrează gențile din piele Louis Vuitton, în Franța, până la Zara, în A Coruña. La final, primeam fotografii profesionale, pentru publicare; eu nu aveam voie să fac poze peste tot (și e de înțeles, nu spun asta cu nici o urmă de reproș. În plus, eu nu sunt fotograf profesionist, imaginile pe care le primeam erau infinit mai bune decât orice aș fi putut face eu).

 

interviu frey wille
Brățări FREYWILLE

La FREYWILLE, însă, a fost diferit

M-a primit însuși dr. Wille, în biroul lui, și m-a condus peste tot.

În birourile designerilor am văzut cum lucrează, întâi pe hârtie, în acuarelă și creioane colorate. Mood board-urile de pe pereți sunt dovada unei lungi etape de documentare care nu se rezumă la căutarea unor fotografii sau a unor referințe despre artiști. Designerii merg în muzee, citesc, călătoresc, se uită la filme care au legătură cu artistul pe care îl studiază.

În jurul meu sunt tot felul de modele de bijuterii încă nelansate, unele la care se lucrează acum și nu se știe dacă vor fi lansate sau nu. Pe rafturi sunt piese din colecții vechi, unele care nu mai sunt disponibile, prototipuri, încercări. Am voie să le ating și să le probez.

Mă simt de parcă am pătruns într-o cameră a secretelor și asta pentru că nu sunt într-un showroom în care sunt aranjate atent doar piese ce pot fi expuse publicului. Sunt chiar acolo unde se întâmplă lucrurile, unde iau naștere ideile.

De altfel, birourile designerilor sunt inspirație pură: mai-mai că mi-ar plăcea să vin aici, să scriu pe un colț de masă.

 

 

Jos, la subsol, se află producția. Nu mai văzusem până acum cum se produce emailul, din bucățele de sticlă, nici cum se arde în cuptoare la temperaturi mari.

Culorile se aștern pe rând: întâi una, apoi piesa se introduce în cuptor, apoi cealaltă, iar cuptor și tot așa. Iar bijuteriile au și câte 20 de culori: un proces care presupune maximum de atenție și răbdare infinită, pentru că totul se face de mână.

Poate vă imaginați o hală imensă, cu zeci de cuptoare în care “se coc” aceste piese fine. Ei bine, realitatea e diferită: toate bijuteriile FREYWILLE din lume sunt produse în cele două cuptoare – da, două – aflate în subsolul sediului din Viena.

Ce m-a uimit însă a fost faptul că, în această vizită, mi s-au deschis toate ușile, la propriu, și am avut voie să fac fotografii peste tot.

Ana Maria Conache, General Manager FREYWILLE România, îmi spunea că nici măcar ea nu văzuse zona de producție înainte.

Explicația e ușor de intuit: aici există niște “rețete” și niște proceduri secrete, un meșteșug de lucru și de pictură în email care se transmite din tată-n fiu.

Nu vă entuziasmați prea tare, n-am petrecut destul de mult timp acolo ca să pot deconspira ceva :). Dar am avut șansa să aflu, direct de la sursă, multe lucruri interesante pentru cei care iubesc aceste bijuterii.

 

interviu frey wille
La Viena, la sediul FREYWILLE

 

Cum a început totul

În 1951 Michaela Frey a început să lucreze de mână bijuterii în email, într-un mic atelier din Viena. În anii ’70, pentru că avea nevoie de un expert contabil, a început o colaborare cu dr. Friedrich Wille, actualul președinte al companiei.

O cunoștință comună m-a recomandat”, povestește dr. Wille, “și urma să-mi ofer ajutorul pentru câteva luni. Dar lumea bijuteriilor m-a fascinat și n-am mai vrut să plec.”

Dr. Wille are 82 de ani, cu un an mai puțin decât tatăl meu. La fel ca și el, e un om plin de viață și de energie și aș fi putut să spun că e cu cel puțin 10 ani mai tânăr. Vine la birou în fiecare zi, e 100% implicat în companie și e cel care își dă acordul final pentru noile design-uri. Pasionat de artă, de istorie, de muzică, a călătorit în toată lumea și are o mulțime de povești.

Cunoscându-l, am înțeles de ce piesele FREYWILLE sunt inspirate din operele marilor artiști: de altfel, cred că, în orice domeniu ar fi lucrat, acest om ar fi ajuns, într-un fel sau altul, să facă tot ceva ce are legătură cu pictura sau și sculptura.

Când am venit eu în companie, design-ul produselor era mult mai simplu. Dar la vremea aceea nu mă interesa atât de mult designul, cât distribuția. Practic, călătoream în interes de serviciu doar în Austria, ceea ce era foarte plictisitor (râde), doar trăim într-o lume atât de mare. Deci asta am făcut la început: m-am ocupat de distribuție și de prezența brandului în alte țări. Anglia a fost una dintre țările importante, mai ales că fondatoarea era căsătorită în Anglia și petrecea acolo destul de mult timp. Dar am dus brandul în multe țări din Europa – eu eram legat de Franța în acei ani. Iar apoi, spre sfârșitul anilor, am început colaborarea cu Hermès.”

Trebuie să vă spun că, atunci când mi-am făcut documentarea, am căutat informații despre această colaborare și n-am găsit mai nimic. Doar niște mențiuni pe câteva forum-uri unde și alți oameni care se întrebau dacă există vreo legătură între cele două branduri.

Însă dr. Wille povestește despre acea perioadă:

Am avut șansa să cunosc câțiva membri din marea familie Hermès. A fost o plăcere pentru mine să lucrez cu ei. Am învățat foarte mult de la acest imperiu. Am înțeles ce înseamnă o companie de lux precum Hermès. Am văzut cum clienți din toată lumea veneau în magazinele lor, în special în cele din Paris. Am înțeles ce înseamnă un brand cunoscut, cu reputație. Așa am început să construim și noi: întâi numele, awareness-ul, apoi ne-am deschis propriile noastre magazine. Doar așa ne puteam dezvolta cu adevărat.

Am încetat să lucrăm cu Hermès pentru că nu mai eram atât de apropiat de noua generație din companie și m-am gândit că, oricum, ar fi bine să ne detașăm, să lucrăm doar pentru noi și pentru brandul nostru.”

 

Frey Wille Claude Monet
Colecția The Bridge inspirată de Claude Monet

Cele mai recente colecții

Înainte să citiți interviul cu dr. Friedrich Wille profit să vă spun câteva vorbe despre ultimele colecții: The Bridge, inspirată de Claude Monet, a fost lansată în vară și poartă acest nume e tocmai pentru că podul este în centrul interpretării artistice de pe bijuterii.
Este acel pod din faimoasele grădini Giverny pe care artistul le-a pictat de-a lungul timpului. Și da, este una dintre colecțiile mele preferate.

Frey Wille Botticelli
Colecția inspirată de Botticelli

Ce urmează? Seria după Botticelli care are în centru celebra pictură Nașterea lui Venus.
Această colecție foarte feminină, cu detalii delicate, este prezentă în acest moment doar în câteva magazine din lume (printre care cel din Viena, din Stephansplatz, nr. 5) și urmează să fie lansată și în România la începutul anului următor.

 

 

Interviu cu Dr. Friedrich Wille:„Vreau să simt că sunt la același nivel cu oamenii care intră în magazinele noastre”

 

Aici, la Viena, am avut ocazia să văd colecția inspirată de Botticelli. Cum ați ales acest artist?

Am fost mereu apropiat de Franța și am fost atent la ce se întâmplă acolo. Ei bine, la Paris, la Louvre este Mona Lisa. Mona Lisa! Leonardo da Vinci! Dar cum am fi putut interpreta opera lui? Mi-ar fi plăcut foarte mult, dar n-am găsit nici o modalitate care să se potrivească.

Însă, pentru că lucrăm cu diverși artiști, din diverse țări, am stat de vorbă cu ei despre asta și i-am întrebat ce ar face ei. O artistă din Armenia a venit cu propunerea de a ne inspira din arta lui Botticelli și mi-a plăcut foarte mult opera lui atât de rafinată. Totul este foarte, foarte delicat. Și, desigur, e o parte importantă din istoria artei.

 

interviu frey wille
În magazinul FREYWILLE din Viena, Stephansplatz, nr. 5

 

Așa este, delicatețea aceasta se regăsește în bijuterii. Însă am observat că sunt integrate doar detalii: șuvițe de păr, imprimeuri florale. De ce nu vedem niciodată chipul sau trupul femeii?

Cred că oamenilor nu le place să se accesorizeze cu chipurile altor oameni. Așa că am creat colecția Botticelli doar preluând anumite elemente. Am folosit părți ale corpului uman cu ani în urmă, când am creat bijuterii inspirate de mitologia greacă și apoi într-o colecție egipteană, dar n-au avut un succes răsunător. De aceea preferăm detalii grafice, dar nu punem chipuri sau părți ale corpului.

 

Credeam că are legătură și cu diversele țări în care sunteți prezenți, iar unele culturi sunt mult mai stricte.

Da, ar putea fi o problemă în țările musulmane, arabe și în orientul mijlociu. Dar eu am studiat Coranul, știu ce e permis și ce nu.

 

Faceți vreodată comenzi speciale, pentru cineva anume?

Adică pentru o singură persoană? Nu, nu, nu. Bine, dacă ar fi pentru Regina Angliei, am face. (zâmbește) În general nu facem comenzi speciale pentru că lucrul la un design nou durează foarte mult.

 

Deci nici măcar pentru soție.

Soția mea își face singură bijuteriile. Și nici nu prea avem aceleași gusturi. E o persoană serioasă, iar design-urile ei sunt în aceeași linie – minimaliste, cu doar două sau trei culori. Și noi folosim destul de mult aur și multe, multe culori, în jur de 20 de culori pentru o piesă. Tehnica noastră presupune o înaltă precizie: aplicăm prima culoare și apoi așteptăm, facem măsurători foarte precise, abia apoi aplicăm a doua culoare și tot așa.
Dacă rezultatul nu e perfect, nu avem ce face cu bijuteria.

 

Soția dumneavoastră, Simone Grünberger-Wille, este cea care s-a ocupat de creație după moartea Michaelei Frey, în 1980.

Da, așa este. A început să lucreze în companie acum 40 de ani. Oh, dar atunci era căsătorită cu altcineva! După o perioadă de timp a a părăsit firma și ne-am reîntâlnit cu 27 de ani în urmă. Avem împreună un fiu care are acum 23 de ani. Studiază matematica, mai are puțin și-și termină studiile, și probabil va lucra și el alături de mine.

 

Dacă ați putea face o colecție inspirată de orice artist, cine ar fi acesta?

În tinerețea mea am fost foarte pasionat de suprarealism și de Dali. Și da, mi-ar plăcea o colecție inspirată de Dali. Am luat legătura cu cei care au grijă de opera lui, dar e foarte complicat să obținem drepturile.

 

interviu frey wille
Dr. Friedrich Wille îmi arată instrumentele de scris marca FREYWILLE

 

O parte importantă din munca dumneavoastră e dedicată cercetării.

Așa este. Căutăm în toată lumea artiști ale căror lucrări ar putea fi potrivite pentru ceea ce facem, pentru bijuteriile noastre. Artiști a căror operă o putem interpreta în stilul nostru și care sunt cunoscuți în lume. Dar nu neapărat: pot fi și artiști excepționali, precum Hundertwasser, artiști din țările în care suntem prezenți. Chiar și din România, de exemplu. Mă gândesc la artiști care sunt încă în viață sau care au trăit în secolul trecut.

Ultima colaborare de acest gen a fost anul trecut, cu Sophie Taeuber, o artistă din Elveția. Deci, dacă ai în minte pe cineva din România…

 

Mă gândeam la Brâncuși.

Dacă ai vreo idee, te rog trimite-mi numele și niște fotografii, să fac research. Dar permite-mi să mă întorc puțin la Sophie Taeuber. Opera ei e foarte vie. Și a iubit foarte mult formele geometrice. În creațiile ei se regăsesc multe trimiteri la mișcare; mi-au plăcut foarte mult jocurile de forme și de culori.

interviu frey wille
Brățară FREYWILLE din colecția Claude Monet, The Bridge

 

The Bridge, una dintre colecțiile recente este inspirată din Monet.

Este o colecție definită de aventură. În primul rând, viața lui Claude Monet m-a fascinat. Iubesc opera lui. Inițial am început să lucrăm la această colecție cu un artist foarte talentat, dar care făcea tot designul pe computer și aproape nimic manual. Și se vede imediat diferența.
N-am continuat cu ea, dar e responsabilă pentru ideea principală: alegerea florilor, a paletei de culori. Am lucrat cu altă echipă și așa am ales podul, elementul central. E o reușită, o colecție care e iubită în toată lumea.

 

Aveți în plan să dezvoltați și o altă linie de bijuterii?

Da, lucrăm la colecții pentru nuntă. E un eveniment foarte important, merită să avem o linie dedicată. Avem, desigur, și bijuteriile din aur de 18 karate. Sunt însă piese mai mici, altfel ar fi extrem de scumpe. Și nu vrem asta. Nu vrem să facem bijuterii imense din aur.
Oamenii care și le permit nu sunt atât de numeroși, iar cei care le vând trebuie să facă plecăciuni în fața lor, să le mulțumească și pentru că le-au călcat pragul. Am văzut asta în Place Vendôme, în Paris, am văzut cum se poartă. N-aș putea să fac asta niciodată, ar fi sub demnitatea mea. Eu vreau să simt că sunt la același nivel cu oamenii care intră în magazinele noastre.

 

În România, bijuteriile FREYWILLE sunt disponibile în București în magazinul de pe Calea Victoriei, nr. 63-81, la Hotelul Radisson Blue, și în Băneasa Shopping City, la parter. Piesele pot fi comandare și online, pe site-ul oficial FREYWILLE

 

Foto: FREYWILLE și arhiva personală.

 

Pentru mai multe idei și momente surprinse în fiecare zi, urmărește-mă pe Instagram, @maracoman
Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dumneavoastră. Pentru mai multe detalii despre gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri

Sunt de acord