Care e mașina ta de vis?
Glitter
Care e mașina ta de vis?
02 oct. 2022 |

Până acum două săptămâni, mi-era destul de ușor să răspund la întrebarea asta.

Ce s-a schimbat între timp?

Am acceptat invitația la Porsche Exclusive Manufaktur, la Stuttgart – locul în care mașina la care visezi poate deveni realitate. Iar aceasta NU este o exagerare.

Cred că au trecut vreo 15 minute de când mă plimb prin showroom fără să spun nimic. După impresia puternică pe care au făcut-o mașinile parcate strategic în curtea Porsche Exclusive Manufaktur, în clădire mă aștepta o nouă lume: o incursiune în cel mai exclusivist departament al brandului.

Pentru că Porsche Exclusive Manufaktur este locul în care mașinile sunt personalizate după dorințele speciale ale clientului.

Practic, e posibil aproape orice, cât timp este legal și sigur din punct de vedere tehnic.

 

O incursiune în lumea colecționarilor de mașini de lux

Dau târcoale unui model personalizat care are o nuanță specială de verde, un fel de kaki cu irizații holografice (în fotografiile de mai sus); culoarea se schimbă în funcție de cum bate lumina. Cer detalii și aflu că e o vopsea specială, în nuanța Urban Bamboo.
A fost aleasă la dorința clientului, la fel ca și cele trei dungi de culori diferite pictate manual de jur-împrejurul mașinii. Habar n-am ce m-a împins să întreb cât costă vopseaua, dar am aflat: e o sumă formată din șase cifre.

 

Aceasta e singura referire legată de preț pe care o voi face în articolul meu și asta pentru că știm din start două lucruri: primul, că vorbim despre un brand de mașini de lux, și al doilea, că am șansa să mă aflu în locul în care aceste mașini sunt personalizate.

Aici iau naștere serii limitate și piese unicat, în special pentru colecționari. Desigur că e un proces costisitor, dar nu asta e de mirare; ci nivelul de personalizare la care s-a ajuns și incredibila atenție la orice detaliu.

 

Pe lângă mașinile expuse, obiectele expuse în showroom exemplifică o parte din multele opțiuni: de la diverse texturi și culori de piele, materiale textile, la vopsele și jante speciale. Există chiar și o zonă în care vezi cum se coase pielea, cum se ștanțează – uneori cu ajutorul mașinilor, alteori de mână.

De altfel, e motivul pentru care deseori aici nu se vorbește doar despre ingineri, designeri și tehnicieni, ci și despre artizani. Ei sunt cei care se ocupă de aceste lucruri fine, de detaliu, cei care cunosc meșteșuguri pe care nici o mașinărie nu le poate executa mai bine.

Ca să rezum: personalizarea unui produs până în cele mai mici detalii și colaborarea cu artizani care creează elemente hand made sunt caracteristici pe care le întâlnim doar la brandurile de lux.

Și chiar nu sunt multe companii în lume care își permit să ofere clienților săi un standard atât de ridicat.

 

Dorința specială a cunoscutului domn Barilla

Sonderwunsch – care se traduce prin dorință specială – este numele programului pentru aceste proiecte care sunt realizate în funcție de cererile specifice ale clientului. Și cred că am înțeles cel mai bine asta când am văzut mașina creată special pentru domnul Paolo Barilla. Da, acel domn Barilla care, pe lângă afacerile cu paste, e pasionat de Formula 1: în 1985 a câștigat trofeul Le Mans la volanul unui Porsche 956.

Ei bine, pentru că urma să împlinească 60 de ani și își dorea un cadou special, domnul Barilla a venit la Porsche Exclusive Manufaktur cu un vis: voia un 911 GT3, dar oricum, ci unul care să-i amintească de mașina cu care a câștigat Le Mans.

Doamnelor și domnilor, mai sus sunt fotografiile cu această bijuterie. Orice alt comentariu ar fi de prisos.

 

Drumul de la vis la realitate

Poate că pare simplu: trimiți o fotografie sau un brief, spui ce-ți dorești și apoi primești propunerea pentru mașina mult visată. În realitate, lucrurile sunt și mai complexe, dar și mai frumoase de atât. Porsche vorbește, de altfel, despre un proces de co-creație, în care cel care își comandă mașina e implicat în fiecare etapă alături de tehnicieni, ingineri și designeri.

Iar asta e, din punctul meu de vedere, chintesența luxuluisă poți să fii parte din proiect, să lucrezi cu designerii și cu experții brandului.

E o șansă unică de a experimenta dezvoltarea propriei tale idei de la primele schițe de design și detalii tehnice până la construcția mașinii.

 

 

Sunt trei etape importante:

1. Ideea

Ce poate fi mai frumos decât să te gândești ce fel de mașină ți-ar plăcea și cum să arate? Să-ți alegi culorile și materialele preferate, designul jenților și alte elemente care să te reprezinte.

Mașina care mi-ar plăcea mie ar trebui să îmbine pasiunea mea pentru mare și pentru Italia, dragostea pentru cuvinte, senzația de libertate. Habar n-am cum s-ar traduce toate gândurile astea într-un Porsche, dar cred că aș putea veni cu o propunere dacă ar fi cazul vreodată 😊.

2. Întâlnirile de lucru

Dacă experții Porsche consideră că ideea e fezabilă, invită clientul la o întâlnire pentru proiect. Vor participa designeri și experți din toate departamentele implicate. Totul va fi examinat atent și descris în detaliu.

E o etapă de durată, iar specialiștii pot lucra chiar și un an la un astfel de proiect. Când e finalizat, clientul va decide dacă vrea să meargă mai departe sau nu.

3. Construcția mașinii

Se creează componentele necesare, iar experții din departamentele de design, tehnic, de dezvoltare lucrează cot a cot cu mecanicii, vopsitorii și întreaga echipă de la Porsche Exclusive Manufaktur.

Mașina de vis e construită cu ajutorul artizanilor și cu supravegherea clientului. Desigur, nu există compromisuri din punct de vedere al calității: produsul final respectă toate standardele de calitate ale brandului Porsche.

 

Deși acest nivel de personalizare și de implicare a clientului în procesul de creație a propriei mașini e relativ nou, procesul de individualizare al mașinilor Porsche – la un grad mai mic, însă – are în spate o adevărată istorie.
De-a lungul timpului, au fost primite (și îndeplinite) multe astfel de cereri, dar vreau să o menționez pe prima dintre ele: un client german care și-a dorit un ștergător pentru luneta mașinii sale, un 356 Coupé pe care-l avea din 1955.

 

Am plecat de la Porsche Exclusive Manufaktur cu stil: cu un Porsche Panamera, împreună cu colegul Doru, care a venit și el să relateze experiența de la Stuttgart.

Când ai parte de un test drive organizat ca la carte, ai deja un traseu predefinit care nu doar te duce la următorul punct de întâlnire, ci și te plimbă prin niște zone despre care o să povestești când te întorci acasă. Probabil e previzibil, dar m-au cucerit împrejurimile Stuttgart-ului, cu satele micuțe și casele frumoase, cu iarba foarte verde (m-am întrebat dacă există irigații, atât de bine arăta) și tăiată peste tot la aceeași înălțime.

Cât despre mașinile în care am avut șansa să urc… un Panamera la dus și un Cayenne la întoarcere. Am avut parte de cea mai lină și silențioasă experiență pe patru roți și de un boost de energie în contact cu pedala de accelerație.

Pentru mine, după o pauză de condus, a fost o onoare să fiu, chiar și pentru puțin timp, la volanul unui Porsche.

Sper că vă puteți imagina cum arată și cum se simte interiorul mașinilor după tot ce-am povestit mai sus, dar am fost super impresionată de detalii. De senzația pe care o ai când apeși un buton sau când deschizi ușa.

M-am trezit mângâind pielea de pe bord, atât era de fină.

 

Ultima mea oprire din Stuttgart a fost la Muzeul Porsche, o experiență de neratat pentru oricine ajunge în oraș.

Eram chiar pe 20 septembrie, ziua în care s-a lansat expoziția specială „Spirit of Carrera RS”, deci am fost printre primii care au vizitat-o.

Este ca o excursie în timp: muzeul găzduiește peste 100 de vehicule pe care chiar le poți atinge (cu mănuși speciale pe care le primești la fața locului). Turul ghidat durează cam o oră și este fascinant chiar și pentru cei care nu sunt foarte pasionați de industria auto.

 

De când m-am întors acasă, am vorbit deseori despre experiența mea de la Stuttgart: o incursiune într-o lume exclusivistă și rafinată.

Pentru două zile am respirat aerul cu care sunt obișnuiți colecționarii de mașini de lux. Am făcut câțiva pași într-un mediu în care, dacă n-aș fi fost jurnalist, probabil că n-aș fi avut acces.

M-am întors la viața mea din București în care, surprinzător, chiar există un Porsche: un Taycan mic și albastru care-mi încape într-o mână.

Nu pot să-l conduc, dar are o mare însemnătate pentru mine: îmi amintește că sunt norocoasă să fac ceea ce-mi place și că n-am greșit, acum 20 de ani, când am pariat pe meseria asta.

 

Foto: cele mai multe – și cele mai frumoase fotografii din acest articol sunt realizate de Radu Chindriș.

Excepție fac doar imaginile cu mașina domnului Barilla (pe care le-am primit direct de la Porsche Exclusive Manufaktur) și vreo două, trei poze cu mine, din penultima galerie, cu Panamera și Cayenne.

 

Pentru mai multe idei și momente surprinse în fiecare zi, urmărește-mă pe Instagram, @maracoman

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dumneavoastră. Pentru mai multe detalii despre gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri

Sunt de acord