Pe scaunul din față
Life
Pe scaunul din față

 

Îl cheamă Răzvan și nu bag mâna-n foc că a împlinit 20 de ani.
Îmi vorbește respectuos, cu dumneavoastră. Eu sunt puțin indecisă, nu prea știu dacă am chef de conversație – sigur nu de una prea lungă. Schimbăm câteva vorbe și mie mi se pare totuși straniu să stau atât de aproape de Răzvan, pe care nu l-am mai văzut niciodată. Îl „cunosc” de două minute. Dialogul se oprește după alte câteva minute: nu mai avem ce să ne spunem și nici nu ținem neapărat să vorbim. Mă uit pe geam. E miezul nopții, plouă zdravăn și abia aștept să ajung acasă.

Să derulăm puțin filmul: trezit cu noaptea-n cap, dus copii la școală, vorbit la un workshop UNESCO, ajuns la birou pentru o zi lungă și seara la Romanian Design Week (e foarte, foarte, foarte fain, mi-a plăcut mult). După vreo câteva ore, două pahare de Saperavi de la Gitana și niște cartofi de la Energia, eu și cei doi prieteni ai mei decidem că e timpul să chemăm un Uber. De fapt, trei. Și-aici încep problemele: tarif dinamic (cu preț cel puțin dublu) și/sau timp de așteptare peste 15 minute. Doar e prima zi în care a intrat în vigoare OUG care modifică legea taximetriei.

Eu reușesc să-mi chem un Bolt. Vine într-un timp rezonabil, în schimb costă mai mult decât dublu. Însă altă opțiune de-a ajunge acasă n-am: e prea târziu pentru metrou și nici nu m-aș simți în siguranță la ora asta. Da, aș putea să-mi instalez o aplicație pentru taxi sau chiar să sun și să chem unul, dar am avut atâtea pățanii în taxi încât prefer să plătesc dublu și să merg cu Bolt. Plus că am doar o hârtie de 100 de lei, chestie care l-ar incomoda teribil pe șoferul de taxi, știu din experiență.

Răzvan – așa îl cheamă pe șofer, îmi zice aplicația – mă roagă să stau pe scaunul din față, lucru pe care-l fac fără să ezit. Îmi spune și el despre lege; zice că nu l-a oprit nici un polițist azi, dar că îi e, totuși, teamă. Conversația nu durează; n-avem ce să ne spunem și nici unul dintre noi nu insistă să zică ceva, așa, de amorul artei. Eu auzisem deja de varianta „stai în față și ești prieten cu șoferul” și eram decisă să procedez exact așa. Doar că nu mă simt chiar bine.

Foto: Pixabay

Simt un discomfort să fiu atât de aproape de un om pe care nu-l cunosc. Apropierea asta forțată îmi dă o senzație neplăcută. Mi-e invadat spațiul personal. Probabil că și șoferul are aceeași problemă. E ca atunci când te urci cu un necunoscut într-un lift mic. Fiecare simte că celălalt e prea aproape, așa că se uită ba în sus, ba la butoane, ba își studiază pantofii sau inelul. Doar că în lift stai un minut, nu 15.

Și cum te porți când stai pe scaunul din față, în mașina unui necunoscut? A trecut atât de mult timp de când am făcut asta ultima dată, că habar n-am.

Să mă uit la el? Să mă uit pe geam?
Dar vorbim, e nepoliticos să mă uit pe fereastră când vorbesc cu cineva.

OK, acum nu mai vorbim. Mă uit pe geam.

Oare cât o fi ceasul? Îmi scot telefonul, văd niște notificări. Vreau să-mi citesc mesajele, dar e enervant – necunoscutul de lângă mine vede ce fac. Dacă el ar intra acum pe Facebook, și eu aș vedea ce face. Sigur, nu știe nimeni și ce scriu și oricum n-ar avea nici o importanță. Doar că acolo, pe locul din dreapta, spate, șoferul nu-ți putea vedea în telefon.

Oare am fusta prea scurtă?

Comentarii
  • Andreea spune:

    Inteleg ca nu e tocmai confortabil sa stai in fata in masina unui necunoscut…dar de ce ar intra un sofer pe Facebook in timp ce onoreaza o cursa?! Asta m-ar speria si mai tare.

    • Mara spune:

      Din fericire, Răzvan n-a intrat pe Facebook :). Voiam să spun doar că e o lipsă de intimitate – când stai atât de aproape de șofer, fiecare vede ce face celălalt în telefon.

  • Claudia Oltean spune:

    Vezi tu Mara, faptul ca aveai o bancnota de 100 de lei, nu incomoda taximetristul, caci daca ai iesi din bula ta de confort putin si te-ar interesa, ai afla ca exista aplicatia Clever, in care ai posibilitatea platii cu cardul, exact asa ca la Uber sau Bolt, sau ce or mai fi. Si in aceasta aplicatie, Clever adica, gasesti taximetristi corecti, nu pretarii aia pe care ii aveti acolo la Bucuresti. Eu sunt din Cluj, sunt taximetrista, si iti spun ca aici e alta lume. Dar, ca si clujeanca, am vizitat anul trecut Bucurestiul, am mers dimineata cu avionul si m-am intors seara. Ei bine, toate drumurile pe care le-am avut de facut in Bucuresti, au fost 4 curse, dintre care 2 aeroport-centru si viceversa, m-au costat in total 55 de lei, pentru ca Clever-ul, are o seama de promotii, gen reducere 50% la plata in aplicatie cu cardul. La taximetre nu exista dinamic si baietii care lucreaza pe Clever sunt chiar ok. Si nu in ultimul rand, pate cel mai important apect este urmatorul: prin accesarea serviciilor de taxi, ne protejam pe ai nostri, nu dam bani unor corporatii straine, care duc banii afara din tara si nu platesc statului roman nimic. Eu am aceasta gandire si asa mi-am educat si fetele ca, orice ar putea cumpara de la un brand romanesc, asa sa faca. De exemplu si eu si ele cumparam produsele Farmec, care sunt poate net superioare unor mari branduri, dar cu rezultate identice, sau superioare. Sau, daca trebuie sa cumperi ceva pentru casa, aia inseamna Dedeman, brand romanesc, nu altceva. Sau legume, cumparate din piata, nu din supermarket si exemplele ar putea continua. Sa ai o zi minunata si un gand bun de la Cluj!

    • Mara spune:

      Claudia, știu de Clever. Da, pot plăti cu cardul – motiv pentru care șoferii n-au încotro și trebuie să fie corecți. Însă nu doar faptul că „n-au rest” e problema. Ci mașinile murdare, lipsa centurilor de siguranță în spate și, mai ales, atitudinea. Bineînțeles, există și excepții. Am mers cu taximetriști foarte amabili și cu șoferi de Uber/Bolt care s-au purtat foarte urât. Însă, din păcate, regula nu e asta. Am renunțat să merg cu taxi acum 2 sau 3 ani tocmai din cauza atitudinii. Plecam de acasă bine-dispusă și aveam parte de o călătorie care-mi distrugea tot cheful. Mai mult, dacă la Uber/Bolt cele mai multe reclamații sunt (sau măcar par a fi) luate în considerare, asta rareori se întâmplă la firmele de taxi.
      Mai e de menționat că:
      – Uber, Bolt și Clever plătesc taxe – aproximativ 60 milioane euro în 2018;
      – Clever e cam în aceeași oală, pentru că e tot o aplicație, deci intră sub incidența noii legi – petiția care circulă acum online e și pentru Clever;
      – Clever e un business lansat de doi români, dar a fost cumpărat de o companie germană. Deci e tot o corporație străină;
      – Chiar dacă Clever ar fi fost în continuare o companie românească, nu găsesc nici un motiv pentru care să folosesc un serviciu prost doar pentru că e românesc. Vreau să am parte de un serviciu bun, fie el românesc sau nu.

    • Andreia Iosif spune:

      Pe Bolt, fara tarif dinamic, cursa aia facea vreo 23-24 lei, chiar cu un dinamic de 2x sau 2.1x nu avea cum sa treaca de 50 de lei, asta daca datele de acolo sunt corecte (aprox. 11 km si 26 de minute). Probabil e o eroare in aplicatie. Sa vezi insa ce fain e cand nu merge aplicatia (a avut o perioada de vreo 2 saptamani cand a mers execrabil) si o cursa de aprox. 7 km iti apare de 0 km chiar daca timpul este corect. Noroc ca era pe dinamic de 1.7x si a mai indulcit pilula ca in loc de 9 lei a fost 15.30 si fiind noaptea pe la 11 nu era trafic. Dar per total dupa 6 luni de Bolt eu sunt multumita. La mine nu e jobul principal, lucrez in alta parte de luni pana vineri de la 9 la 18.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site folosește cookie-uri. Continuarea navigării reprezintă acceptul dumneavoastră. Pentru mai multe detalii despre gestionarea preferințelor privind cookie-uri, vedeți Politica de utillizare cookie-uri

Sunt de acord